hétfő, augusztus 11, 2008

rendszer

most, hogy beteg vagyok/voltam/gyógyulok kerültem végülis először kapcsolatba az NHS-sel (National Health Service). picit nehézkes volt az orvos választás, no nem is választás, mert választani nem tudtam. a körzetembe kellett mennem. egy pár hete próbáltam először regisztrálni egy a munkahelyemhez közeli körzeti orvoshoz. az időpontot megkaptam, de mikor a regisztrációra került volna a sor, kitessékeltek, mondván, hogy nem oda tartozom körzetileg. pedig köhögtem, mint egy kisangyal... ( a recepciós kisasszony, aki az időpontot adta új volt, és nem figyelt fel a címemre..) aznap este elmentem egy úgynevezett walk-in centre-be, ahova csak bemennek az emberek, és védőnői/asszisztensi (nem orvosi) ellátásban részesülnek. mindez ingyenes, csak kb 2 órát várni kell. nekem majdnem annyi volt. kaptam gyógyszert is. de a gyógyszer nem segített, úgyhogy mindenképpen meg kellett találnom a saját körzetem doktorát, hogy teljes ellátásban részesüljek. megtaláltam. regisztráltam. időpontot kaptam. és orvoshoz mentem. kivizsgáltak, antibiotikummal kezeltek. mindezek előtt egy űrlapot kellett kitöltenem a egészségügyi előéletemmel kapcsolatban. bizonyos betegségek felmerültek-e a családban, illetve allergia, kórházi kezelés, vizsgálatok...stb. amit nem értettem arra nemmel feleltem... :-) így derült, ki, hogy ebben az országban a nőknek 3 évente kötelező a rákvizsgálat. én meg persze, azt írtam, hogy nem voltam ilyen vizsgálaton (mert nem is voltam itt semmilyenen sem) ezt olvasván, a körzeti orvosnő el is küldött egy ilyen vizsgálatra, házon belül, nem is kellett sokat várni, maximum tíz percet. ezért is fogalmazódott meg bennem, hogy itt foglalkoznak velem. veled...
a napokban néztünk egy filmet is, Michael Moore Sicko című filmjét, ami tulajdonképpen az Államok egészségügyi rendszarát mutatja be, és hasonlítja össze Kanadáéval, és több európai országéval is. Nagy Britannia NHS-ét nagyon dícséri, és valóban, itt egy rendszer van, ami működik, csakúgy, mint az utazási rendszer (travel card-ok), vagy a postai irányítószámok: minden egyes irányítószám, egy házszámhoz tartozik...vagy éppen az, hogy egész London be van kamerázva...

Nincsenek megjegyzések: