kedd, január 06, 2009

Haromkiralyok unnepe

vagy ahogy nalunk a nev elterjedtebb: Vizkereszt.
Harom dolgot is unneplunk ekkor:
Jezus megkeresztelkedeset a Jordan folyoban; a Harom Kiraly, a Keleti bolcsek: Gaspar, Menyhert es Boldizsar erkezeset es ajandekokkal (mirhaval, arannyal es tomjennel) valo elhalmozasat a Kisdednek; valamint Jezus elso csodajat a Kanai menyegzon, amikor a vizet valtoztatta borra.
Iden ismertem meg, hogy a spanyol hagyomanyok szerint az ajandekozas ezen a napon tortenik, nem pedig Szenteste, ahogy nalunk. es persze, hogy nem a Jezuska hozza az ajandekokat, hanem ahogy volt is: a Harom Kiralyok... a gyerekek levelet irnak a kiralyoknak, amit a szuleiknek ki kell javitani, hogy hibatlanul postazhassak el nekik...ezzel a trukkel szerezve tudamost gyerekeik kivansagairol. a gyerekek valaszlevelet is kapnak a kiralyoktol, illetve mindenkinek mag van a maga kiralya, aki valaszol neki evrol evre..
ilenkor ejjel varjak oket, sutemennyel, borral, es egy kis vizzel a tevek szamara. aztan ejjel mindenki az utcakra megy, hogy lathassa ahogy tavoznak...
en is megirtam levelem a kiralyoknak, el is postaztam, de elotte nem mutattam meg senkinek. inkabb utana mondtam el, mit is kertem...
leteznek kiralyok, kiralynok.

Nincsenek megjegyzések: